Undersøg grusgraven
Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.
Kemisk analyse af gødningssalte
Hvilke gødningsstoffer er der i kunstgødning, og udvaskningsproblemet. Vi skal begrænse vores forbrug af fx gødning. Kan økologi være en løsning?
Flogiston-teorien
Flogistonteorien. Forbrænding af materialer – og er der forskel på bæredygtige og ikke-bæredygtige materialer?
Insekter som fremtidens mad
Insekter som fremtidens mad. Kød er en tung produktion ressource. Kan insekter udgøre størstedelen af et menneskes proteinbehov, og kan det være bæredygtig produktion?
Hvilken rolle spiller grus i beton
Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion.
Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt
Forslag til undervisningsaktiviteter, der kan anspore elevernes evner til at diskutere emner vedrørende Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1: Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt, med særligt fokus på delerkendelsen “Menneskelig aktivitet kan gøre uigenkaldelig skade på naturgrundlaget”.
Renseanlæg
Vores forbrugsmønstre gør renseanlæg til en vigtig del af produktionen af drikkevand som ressource og levevilkår.
Spildevand og rensning
Spildevand og rensning er en del af produktionen af drikkevand. En vigtig ressource og et levevilkår.
Vand fra toilettet
Kan man drikke vand fra toilettet? Lær om produktion og forbrugsmønstre ift. drikkevand som ressource og levevilkår.
Landbrug i rummet
Teknologiudviklingen giver mulighed for at realisere fremtidens bæredygtige fødevareproduktion fx gennem landbrug i rummet.