Undersøg grusgraven

Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.
Kemisk analyse af gødningssalte

Hvilke gødningsstoffer er der i kunstgødning, og udvaskningsproblemet. Vi skal begrænse vores forbrug af fx gødning. Kan økologi være en løsning?
Flogiston-teorien

Flogistonteorien. Forbrænding af materialer – og er der forskel på bæredygtige og ikke-bæredygtige materialer?
Insekter som fremtidens mad

Insekter som fremtidens mad. Kød er en tung produktion ressource. Kan insekter udgøre størstedelen af et menneskes proteinbehov, og kan det være bæredygtig produktion?
Hvilken rolle spiller grus i beton

Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion.
Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt

Forslag til undervisningsaktiviteter, der kan anspore elevernes evner til at diskutere emner vedrørende Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1: Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt, med særligt fokus på delerkendelsen “Menneskelig aktivitet kan gøre uigenkaldelig skade på naturgrundlaget”.
Renseanlæg

Vores forbrugsmønstre gør renseanlæg til en vigtig del af produktionen af drikkevand som ressource og levevilkår.
Spildevand og rensning

Spildevand og rensning er en del af produktionen af drikkevand. En vigtig ressource og et levevilkår.
Vand fra toilettet

Kan man drikke vand fra toilettet? Lær om produktion og forbrugsmønstre ift. drikkevand som ressource og levevilkår.
Insekter med fremtid i

Naturgrundlaget rummer alternative ressourcer – fx kan insekter bruges til produktion af fremtidens bæredygtige fødevarer.