Aktiviteter > Elevernes egne problemstillinger
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger.
Følgende elevark – fx samlet i et kompendium:
Som lærer skal du overveje, hvor meget du vil støtte eleverne i overgangen fra den fælles del til den individuelle del. Du vil måske på forhånd have behov for en række problemstillinger, som eleverne kan arbejde med. Dem kan du finde inspiration til senere i denne vejledning.
Du vil måske gerne give eleverne yderligere læsestof/inspirationsmateriale. Det finder du også under “Hvad kan ellers være rart at vide”.
Varighed: 90 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire personer.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 20 min. | Lytter | Introduktion til selvstændigt arbejde |
Ca. 70 min. | Arbejder i grupper | Vejleder i grupperne |
Brug fx den gennemgående præsentation slide 28-32
Vejledningen kan fx være:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger, og målet med aktiviteten er, at:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Her er et udvalg af link til artikler, der belyser problemstillingen.
Giv artiklerne til eleverne i det omfang du synes, at de skal have flere vinkler på problemstillingen:
Mads Nyvolds artikel på Zetland: “Ja, ørkenstater importerer sand. Det oversete råstof er ved at blive en mangelvare”.
Temamaterialet “Sandheden om sand” produceret af Rambøll Management Consulting, VIA University College og Københavns Professionshøjskole for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Aktuel Naturvidenskab nr 4 2019: “Hvornår er det slut med grus i Danmark”
Her er link til tv-udsendelser på CFU, der kan være relevante for eleverne – afhængigt af den vinkling, som deres problemstilling tager:
“Sandkrigen”: Sand er en af de mest efterspurgte naturressourcer i verden, og behovet er stadigt stigende. Så meget at verdens reserver er truet. Tre fjerdedele af verdens strande er allerede ved at forsvinde enten på grund af erosion eller på grund af sandsmuglere. Sand indeholder bl.a. siliciumdioxid og bruges i ufattelig mange produkter som vin, computerchips, kosmetik, vaskemidler, mobiltelefoner, tandpasta o.m.a., men det er især det store boom i byggeriet, der har skabt deciderede sand-mafiaer, der plyndrer strande og floder for den værdifulde handelsvare.
“Sorteringsmaskine”: Hvordan sorteres grus i en sorteringsmaskine
Nyttige links:
Her er en række yderligere problemstillinger og arbejdsspørgsmål, som eleverne kan vælge at arbejde med:
(P) Hvor i vores region/kommune udvindes der grus, og hvorfor sker det netop der?
(P) Hvilke alternative materialer kan bruges i stedet for grus, og hvilke egenskaber skal de have?
(P) Hvad bruger vi grus og sand til i vores samfund, og vil der i fremtiden være nok?
(P) Hvor i verden findes og udvindes sand og grus, og hvilke udfordringer er der forbundet med det?
(P) Hvilken betydning har grusgravning for vores nærområde?
(P) Hvilken rolle spiller grus i klimatilpasningsløsninger?
(P) Kan og skal vi erstatte grusgravning på land med indvinding på havbunden? Hvorfor og hvorfor ikke, og hvilken betydning vil det have?
Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.
Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.
Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion.