Aktiviteter > Hvad sker der ved grusgravning?
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.
Og dette elevark om, hvad der sker i en grusgrav.
Aktiviteten kan gennemføres som en del af en ekskursion til en grusgrav eller som en dobbeltlektion i klassen.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på tre eller fire personer.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Læser opgaven | Vejleder i grupperne |
Ca. 6 min. | Ser videoerne | Vejleder i grupperne |
Ca. 20 min. | Tegner | Vejleder i grupperne |
Ca. 10 min. | Forklarer modellen for hinanden | Vejleder i grupperne |
Ca. 10 min. | Diskuterer interessemodsætninger | Vejleder i grupperne |
Næste lektion,
ca. 10 min |
Hænger modeller op i klasselokalet | Opsamler |
Ca. 20 min | Giver point og forklarer modeller, interessemodsætninger og bæredygtighed for hinanden | Opsamler og vurderer |
Vejledningen kan fx være:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Da man i Danmark ikke kan besøge aktive grusgrave, ser eleverne to videoer fra aktive grusgrave, og målet med aktiviteten er, at:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger.
Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.
Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion.