Aktiviteter > Oplev naturen omkring os
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at få eleverne til at observere fokuseret ved brug af sanser og iagttagelsesudstyr. Eleverne skal forstå, at det er nødvendigt at stille skarpt på det, der ønskes observeret, og at alle ikke erfarer det samme, selv om de kigger på det samme. Aktiviteten er med til at give et indblik i elevernes forforståelse og hverdagsforestillinger.
Organisering: Der arbejdes fælles i klassen og i grupper à fx fire elever.
Tidsrum | Hvad gør eleven | Hvad gør læreren |
Ca. 5 min. | Observerer ved at lytte og reflekterer herefter | Guider eleverne gennem observationen |
Ca. 5 min. | Observerer ved at se og reflekterer herefter | Guider eleverne gennem observationen |
Ca. 15 min. | Observerer afgrænsede områder | Instruerer og understøtter eleverne |
Ca. 20 min. | Observerer med kikkert | Instruerer og understøtter eleverne |
Ca. 20 min. | Udforsker området ved at bruge hænderne | Instruerer og understøtter eleverne med spørgsmål |
Ca. 10 min. | Udfører hemmelige observationer | Giver hemmelige observationer |
Ca. 5 min. | Reflekterer i plenum | Stiller spørgsmål |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel indeholde:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at få eleverne til at observere fokuseret ved brug af sanser og iagttagelsesudstyr. Eleverne skal forstå, at det er nødvendigt at stille skarpt på det, der ønskes observeret, og at alle ikke erfarer det samme, selv om de kigger på det samme. Aktiviteten er med til at give et indblik i elevernes forforståelse og hverdagsforestillinger.
Målene med, at eleverne gennemfører observationen, kan være:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Det kan være svært helt at finde ud af, hvad børn egentligt forstår omkring naturen, og hvad de opfatter som levende. I aktiviteten her er der valgt at kategorisere i ‘natur’ og ‘ikke-natur’, da mindre børn, ifølge den svenske mag. fil. i biologi og dr. fil i pædagogik Gustav Helldén, har svært ved at forstå begrebet levende.
Børns forståelse for liv og det levende udvikler sig ifølge Helldén, med reference til den schweiziske psykolog Jean Piaget, i tre forskellige udviklingsstadier:
Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
Aktiviteten bidrager til elevernes åbenlyse forundring. Eleverne skaber systemer i det, de observerer. Eleverne har i spillet 20 forskellige levende organismer foran sig som repræsentanter for planteriget, dyreriget og svamperiget. Eleverne sætter sprog på, hvad der karakteriserer planter, dyr og svampe.
Eleverne skal identificere egnede levesteder for dyr, og bagefter skal de selv bygge sådanne.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
Denne aktivitet bygger videre på aktiviteterne ‘Find og sortér dyr’ og ‘Find og sortér planter’. Det er de faglige pointer fra disse aktiviteter, der er omdrejningspunktet.
Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
Eleverne skal observere variationen inden for dyr ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags smådyr end forskellige slags større dyr. Der findes for eksempel langt flere insektarter end fuglearter.
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at sætte ord på kendetegn ved dyr, planter og svampe.