Del 1: Exoplaneter og jagten på liv uden for vores solsystem
Eleverne skal relatere vores eget solsystem med vores egen stjerne til eksistensen af andre solsystemer i Mælkevejen. De skal overveje, hvilke faktorer der kan have haft indflydelse på, at der opstod liv på Jorden.
Formålet med forløbet er, at eleverne skal forstå, hvordan man med (i princippet) simple astronomiske observationer af en stjerne både kan detektere en eller flere exoplaneter og undersøge potentialet for liv på dem – selvom man ikke kan se planeterne fra Jorden.
Gennem aktiviteterne bringes elevernes kompetencer fra fysikundervisningen i spil til at undersøge muligheden for at finde liv i Universet og dermed få svaret på videnskabens formentlig allerstørste spørgsmål: Er vi alene? De metoder, der bruges til at detektere og karakterisere exoplaneter, er næsten udelukkende baseret på fysik, der indgår i gymnasiepensummet: Keplerbevægelse, tyngdekraft, dopplerforskydning, sortlegemestråling og absorptionslinjer.
De får samtidig indsigt i en af de nyeste og mest spændende forskningsdiscipliner, der hele tiden præsenterer spændende nye opdagelser, der udfordrer vores opfattelse af, hvordan vores eget solsystem blev til.
Inspiration til materialer og aktiviteter:
Det enkleste vil være at lade eleverne regne på de øvelser, der er stillet i Kvanthæftet (Nummer 1 fra 2017). Øvelsen kan dog også udvides ved at lade eleverne søge efter exoplaneter i ægte data fra de to exoplanet-missioner Kepler og TESS.
Som afslutning kan eleverne i mindre grupper producere en pitch om de vigtigste erkendelser, som opdagelsen af exoplaneter har ført til.
Del 2: Meteoritter, radioaktiv datering og Solsystemets alder
Eleverne skal bruge radioaktiv datering til at beregne aldre – og for at se, hvordan denne teknik er helt afgørende for vores forståelse af Jordens og livets udviklingshistorie.
Formålet med del 2 er, at eleverne skal forstå, hvordan man kan datere geologiske materialer ved at udnytte henfaldet af radioaktive isotoper.
Med udgangspunkt i elevernes viden om de geologiske tidsperioder kan aktiviteterne bruges til at forstå, hvordan man har kunne sætte absolutte tider på de forskellige faser af Jordens og livets udvikling. De vil også kunne sætte Solsystemets udvikling i perspektiv af Universets udvikling ved at regne ud, at Solsystemets alder kun er ca. ⅓ af Universets alder.
Inspiration til materialer og øvelser:
Det enkleste vil være at lade eleverne regne ‘Regneopgaver om meteoritter og Solsystemet’, der er stillet i Kvanthæftet. Bemærk, at resultatet ved en fejl optræder på Figur 2b i øvelsen. Det bør evt. fjernes inden eleverne får opgaven. Øvelsen er matematisk udfordrende, men ligger inden for gymnasiepensum.
Øvelsen kan udvides ved at se på, hvor de radioaktive grundstoffer, som øvelsen er baseret på, er dannet. Endelig kan den udvides til at se på, hvor de forskellige grundstoffer er dannet i løbet af universets udvikling frem til solsystemets dannelse. Kvanthæftet kommer ind på alle disse emner.
Som afslutning kan eleverne i mindre grupper producere en pitch om radioaktiv datering og dets anvendelse i vores forståelse af tidsperspektivet i Jordens og livets udvikling.
Del 3: Afstande i Universet, galakser og Universets udvidelse
Eleverne skal forstå, hvordan man kan måle afstande i universet, og hvordan afstandene i Solsystemet og i Mælkevejen er i forhold til afstandene mellem galakserne. De skal også forstå, hvad det betyder, at Universet udvider sig – at det kun er afstandene mellem galakserne, der vokser, mens afstandene her på Jorden og i solsystemet ikke ændrer sig.
Formålet med del 3 er at sætte eleverne i stand til at forstå, hvordan man kan beregne afstande i Universet uden at kunne rejse ud og måle efter, om beregningen holder. De får lejlighed til at udnytte en af de mest præcise metoder, der er baseret på en sammenhæng mellem periode og absolut størrelsesklasse for Cepheide-stjerner.
Inspiration til aktiviteter:
Aktiviteterne sætter afstandene i Universet i perspektiv og gør eleverne mere fortrolige med Universets afstandshierarki.
Som endelig afslutning kan eleverne i mindre grupper producere en pitch eller en skriftlig anbefaling.