Undervisningsforløbet i forhold til Naturvidenskabens ABC Erkendelse 7: ”Alt i universet er opbygget af små partikler” skal bidrage til elevernes erkendelse af det fascinerende i, at alt i Universet grundlæggende er lavet af de samme små partikler. Fra deres almindelige hverdag, hvor det har personlig eller faglig betydning, til stjernen i den yderste del af Universet.
Det skal i samspil primært have fokus og indhold relateret til den aktuelle uddannelse, eleverne er i gang med, men bør også have et alment perspektiv, i forhold til den måde vi lever og forbruger på i hverdagen. Erkendelse 7 kan relateres tilbage til den erhvervsfaglige uddannelse, hvis indhold handler om produktion, handel, transport og sundhedsfaglig behandling osv., hvor viden om atomer og molekyler kan være med til at give en dybere forståelse af det erhvervsfaglige indhold, der arbejdes med i uddannelsen.
I forløbet arbejdes der i forbindelse med det faglige indhold desuden med elevernes udvikling af en række faglige kompetencer, der kan vægtes i forhold til den aktuelle undervisning.
Følgende kompetencer kan sættes sammen på forskellig måde:
- Eleven kan udvælge og anvende begreber og modeller til at forklare natur- og erhvervsfaglige problemstillinger og fænomener.
- Eleven kan anvende matematiske udtryk og redegøre for beregninger i sammenhæng med det naturvidenskabelige fag og arbejde.
- Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde eksperimentelt med fagene gennem forsøg, undersøgelse, eksperiment, observation eller iagttagelse.
- Eleven kan forholde sig til og diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund.
- Eleven kan udvælge, anvende og forholde sig kritisk til relevante digitale informationskilder og værktøjer til fx simulering, informationssøgning og -behandling, databehandling samt præsentation.
Det er væsentligt, at eleven kan bruge den viden, der er tilegnet i forløbet, i en erhvervsfaglig hverdag, hvor den kan anvendes i forhold til teknologiske og praktiske valg og løsninger. Derfor bør følgende kompetence indgå i forløbet:
- Eleven kan med sikkerhed dokumentere og formidle resultater af sit arbejde med natur- og erhvervsfaglige emner.
Samlet set er det et mål, at eleven bliver opmærksom på at træffe globale bæredygtige valg i en erhvervsfaglig hverdag med de erhvervsfaglige valg, der skal træffes, og opgaver, der skal løses.