Undervisningsforløbet i forhold til Naturvidenskabens ABC Erkendelse 3: ”Jordens ressourcer er konstante og indgår i et kredsløb” skal bidrage til elevernes erkendelse af deres samspil med Jorden og de ressourcer, vi som mennesker har til rådighed, i forhold til den måde vi lever på; Jordens ressourcer, i det tidsperspektiv vi lever i, er konstante og derfor ikke uudtømmelige, og vores omsætning af ressourcer har betydning for balancer i Jordens cyklus over tid.
Det skal primært være fokus og indhold relateret til den aktuelle uddannelse, som eleverne er i gang med, men bør også have et alment perspektiv, i forhold til den måde vi lever og forbruger på i hverdagen.
Erkendelse 3 kan relateres tilbage til den erhvervsfaglige uddannelse, hvis indhold handler om produktion, handel, transport og sundhedsfaglig behandling osv., der på alle måder er ressourcekrævende aktiviteter faciliteret af den enkelte forbruger.
I forløbet arbejdes der i forbindelse med det faglige indhold desuden med elevernes udvikling af en række faglige kompetencer, der kan vægtes i forhold til den aktuelle undervisning.
Følgende kompetencer kan som mål udvælges og sættes sammen på forskellig måde:
- Eleven kan udvælge og anvende begreber og modeller til at forklare natur- og erhvervsfaglige problemstillinger og fænomener.
- Eleven kan anvende matematiske udtryk og redegøre for beregninger i sammenhæng med det naturvidenskabelige fag og arbejde.
- Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde eksperimentelt med fagene gennem forsøg, undersøgelse, eksperiment, observation eller iagttagelse.
- Eleven kan forholde sig til og diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund.
- Eleven kan udvælge, anvende og forholde sig kritisk til relevante digitale informationskilder og værktøjer til fx simulering, informationssøgning og -behandling, databehandling samt præsentation.
Det er væsentligt, at eleven kan bruge den viden, der er tilegnet i forløbet, i en erhvervsfaglig hverdag, hvor den kan anvendes i forhold til teknologiske og praktiske valg og løsninger, og netop derfor bør følgende kompetence indgå i forløbet:
- Eleven kan med sikkerhed dokumentere og formidle resultater af sit arbejde med natur- og erhvervsfaglige emner.
Samlet set er det et mål, at eleven bliver opmærksom på ressourcevalg og -forbrug set i forhold til globale ressourcer i en erhvervsfaglig hverdag med de erhvervsfaglige valg, der skal træffes, og opgaver, der skal løses.