Undervisningsforløbet til Naturvidenskabens ABC Erkendelse 1: ‘Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt’ skal bidrage til elevernes erkendelse af deres samspil med Jorden og de ressourcer, vi som mennesker har til rådighed, i forhold til den måde vi lever på.
Der skal primært være fokus på og indhold relateret til den aktuelle uddannelse, som eleverne er i gang med, men der bør også være et alment perspektiv, i forhold til den måde vi lever og forbruger på i hverdagen.
Erkendelse 1 kan bruges på erhvervsfaglige uddannelser, hvor indholdet handler om produktion, handel, transport, sundhedsfaglig behandling o.l., hvilket på alle måder er ressourcekrævende aktiviteter faciliteret af den enkelte forbruger.
I forløbet arbejdes der især med elevernes udvikling af en række faglige kompetencer, som kan vægtes i forhold til den aktuelle undervisning.
Følgende kompetencer kan sættes sammen på forskellig måde:
- Eleven kan udvælge og anvende begreber og modeller til at forklare natur- og erhvervsfaglige problemstillinger og fænomener.
- Eleven kan anvende matematiske udtryk og redegøre for beregninger i sammenhæng med det naturvidenskabelige fag og arbejde.
- Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde eksperimentelt med fagene gennem forsøg, undersøgelse, eksperiment, observation eller iagttagelse.
- Eleven kan forholde sig til og diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund.
- Eleven kan udvælge, anvende og forholde sig kritisk til relevante digitale informationskilder og værktøjer til fx simulering, informationssøgning og -behandling, databehandling samt præsentation.
Det er væsentligt, at eleven kan bruge den viden, der er tilegnet i forløbet, i en erhvervsfaglig hverdag, hvor den kan anvendes i forhold til teknologiske og praktiske valg og løsninger. Derfor bør følgende kompetence indgå i forløbet:
- Eleven kan med sikkerhed dokumentere og formidle resultater af sit arbejde med natur- og erhvervsfaglige emner.
Samlet set er målet, at eleven bliver opmærksom på at træffe globale bæredygtige valg i en erhvervsfaglig hverdag med de erhvervsfaglige valg, der skal træffes, og opgaver, der skal løses.